Home Movie 0+

Mišo Suchý, USA 2002, slovensky, anglicky / anglické titulky, 55 min
Home Movie

Snímek Home Movie (s podtitulem Deník pro mého syna narozeného v Americe) režiséra slovenského původu Miša Suchého je osobní zprávou o emigraci, o pocitech z návratů a cestě zpátky domů - doma je ale už za mořem, v Americe.

Mluvit o sobě znamená mít na zřeteli významově jednotící sílu, a tou napětí mezi dvěma domovy, pozvolné opouštění jednoho a vytváření druhého bezpochyby je. Dokument se opírá o přítomnost autora, který neustále komentuje průběh filmu - průběh života. Svůj autobiografický emigrantský snář skládá z několika výrazných situací, které doplňuje koláží zašlých fotografií, úzkých rodinných filmů, dopisů a pocitových záběrů natočených jako by na okraj.

Úseky vyprávění, které vnímáme jako současné, se ale od těchto spojů zásadně liší - jsou natáčeny nepříliš kvalitní videokamerou a lineárně směřují dopředu. Film sice začíná probíráním rodinných památek, vpitím kamery do portrétu rodičů v oválném rámu, koláží záběrů z newyorského metra na konci osmdesátých let a identifikačním průkazem režiséra (Michal Suchy, fotografie, podpis a papilární labyrint otisku palce), ale nulovým bodem časové orientace jsou až záběry z jeho amerického bytu, kdy poznáváme jeho ženu a syna. Celá rodina se vydává na Slovensko za autorovými rodiči. Připomeňme, že režisérova žena Lida je dcerou emigrantů z Ukrajiny. Ve filmu tak průběžně dochází ke konfrontaci životního stylu její rodiny, Ukrajinců jen vláčně se sžívajících s realitou Ameriku, s rodinou jejího muže, která zůstala na Slovensku.

Pobyt u jeho starých rodičů, to jsou dny strávené v bratislavském panelákovém bytě, zachycené okem rodinné kamery - mějme to za pomocný výraz pro zvláštní přizpůsobení natáčení jak chování vlastního dítěte, které vidí vše poprvé, tak vůbec vší přítomnosti blízkých před kamerou.

Režisér ale i do plochosti domácího videa vstupuje autorským způsobem, jeho doménou jsou statické záběry na výmluvné detaily, krátké, vždy v úplném tichu. Slovenské byty a hřbitovy vystřídá jízda zasněženým americkým městečkem - muž a žena si vybírají dům. Vánoce ještě tráví u jejích rodičů.

Režisér používá stejnou metodu i pro jejich portrét, a tak stejně samozřejmě vstupujeme do další domácnosti: nové tváře, mnohohlasí, cítíme atmosféru svátků i blízkost smrti, rodina má u sebe umírajícího otce. Oválná fotografie visí na holé zdi domu, režisér s manželkou si po obchodech vybírají věci do nového bytu, už nevplouvají do amerického snu, už tam jsou.

Partnerem projekce je Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava.

 

Chci odebírat newsletter

Kliknutím na tlačítko "Přihlásit se" souhlasím se zasíláním newsletteru na uvedenou emailovou adresu.