Metropolis 0+

Fritz Lang, NĚM 1926, německé mezititulky, 118 min

Jedinečná pozice Metropolis v historii světového filmu, stvrzená v roce 2001 listinou UNESCO „Memory of the World“ (snímek byl do ní zapsán jako vůbec první dílo z oblasti kinematografie) ani v nejmenším nespočívá ve stylistické koherenci či myšlenkové originalitě. Film se ale dovedl otevřít všem vlivům doby, v níž vznikl, a „rozkošnicky“, „nestřídmě“ je do sebe vsáknul. Metropolis je dítětem „všežravého“ eklekticismu, který by bezpochyby skončil uměleckým fiaskem (většina estetiků a estétů 20. let Metropolis kvůli jeho myšlenkové nejasnosti a stylové heterogenitě striktně odmítla), kdyby za ním přece jen nestála jednotící síla: poetika jednoho z největších filmařů 20. století Fritze Langa. Ten se v roce 1925 nacházel na vrcholu strmého vzestupu, jaký v německém filmu neměl a nemá obdoby. Metropolis je legenda i ve filmově-historickém smyslu, a jako takovou ji musíme brát (patří k ní i vděčný, téměř nezbytný detail: neúspěch u dobového publika, který ovšem byl jen relativní vzhledem k finančním nákladům a manažerské lehkovážnosti). Strukturu legendy má už sám děj: paradoxní „pověst z budoucnosti“ o hypermoderním, vertikálně rozděleném velkoměstě Metropolis. Přepych horních vrstev je tu vykoupen nelidskou dřinou dělníků žijících v temných podzemních kobkách. Útěchu nacházejí jen ve slovech panenské dívky Marie (Brigitte Helmová)… Příběh, který jeho autorka a tehdejší Langova žena Thea von Harbouová vydala také v podobě románu (ohledně jeho literární bezcennosti jsou si minulí i současní badatelé vzácně zajedno), posloužil režisérovi k rozpoutání vizuální symfonie, před jejíž technickou bravurou a působivými trikovými efekty smeknul po svém způsobu i Hollywood. Mnohými zásahy střihačů hned po premiéře (aby vyhovoval přání distributorů) se z tříhodinové Metropolis stal hybrid zachovaný v nejrůznějších světových archivech v různé kvalitě, nikde však tak, jak ho Lang natočil. Po dlouholetém pátrání po „originálu“ byla na Berlinale 2001 promítnuta zatím nejkompletnější, dvouapůlhodinová verze, avšak definitivní, vědecky ověřená, však vyjde až v roce 2006 na DVD. Metropolis zakoupená do Projektu 100 2005 je dlouhá sto osmnáct minut, oproti „berlínské“ má však důležitou přednost: původní hudbu Gottfrieda Huppertze, který významně přispěl už ke zdaru Langova předešlého filmu Nibelungové. (upraveno z textu Milana Klepikova)

 

Chci odebírat newsletter

Kliknutím na tlačítko "Přihlásit se" souhlasím se zasíláním newsletteru na uvedenou emailovou adresu.