Pátrání v neobyčejném světě: prostor, zvuk a světlo 0+

(Investigations of the Phenomenal World-Space, Sound and Light), Various, USA 2000, anglicky / simultánní překlad, 116 min

1. Black and White Tapes - Černé a bílé pásky
Paul McCarthy | 7 min | 1972
Auto-erotické umění Paula McCarthyho ovlivnil body art a tělesnost umělců, jako byla filmařka a performerka Carolee Schneeman. Film Black and White Tapes patří do cyklu performancí, které McCarthy realizoval ve svém ateliéru v Los Angeles mezi lety 1970 až 1975. V této performanci maluje svým obličejem bílý pruh na podlahu, zatímco své tělo posouvá napříč ateliérem.

2. Stamping In The Studio - Lomození v ateliéru
Bruce Nauman | 5 min | 1968
Z nezvyklého místa, vysoko nad zemí, zaznamenává kamera Naumanovu cestu tam a zpátky napříč ateliérem. Nauman je v ateliéru sám a jeho aktivity nemají zřejmý důvod ani příčinu, jsou to estetická cvičení. Nauman použil video jako divadelní scénu a pozorovací aparát v kontextu dané instalace.

3. Double Vision - Dvojité vidění
Peter Campus | 15 min | 1971
Peter Campus zkoumá metaforické přesahy mezi vlastnostmi videokamery a procesy lidského vnímání. Ve snímku Dvojité vidění jsou srovnávány simultánní obrazy půdního prostoru vytvořené dvěma videokamerami. Snímek je elegantní a systematickou studií vidění za použití základní videotechnologie.

4. Boomerang - Bumerang
Richard Serra | 10 min | 1974
Dříve než Serra začal točit videa, natočil na začátku 70. let několik filmů. Jeho rané práce, například Televize plodí lidi (1973), Vězňovo dilema (1974), a Bumerang (1974), strukturálně využívají videa jako komunikačního prostředku. Význam slova Bumerang a vztah mezi popisem a tím, co je popisováno, není náhodný. Jazyk a obraz jsou formovány a odhalovány podle daného řádu.

5. Island Song - Ostrovní píseň
Charlemagne Palestine | 16 min | 1976
Charlemagne Palestine má v tomto videu připoutanou kameru k tělu a jede na motorce kolem ostrova. Jeho hlas ladí se zvukem motoru. Palestine bláznivě opakuje větu: „Musím odsud pryč…“. Aktér performance představuje jakýsi kompozitní nástroj v pohybu a zároveň sděluje „naléhavé osobní drama.“ Koncem sedmdesátých let Palestine často pracoval s vlastním tělem v pohybu a nepřerušovaným zpěvem, aby vytvořil fyzicky a zvukově intenzivní hudební videoperformance.

6. Cycles of 3's and 7's - Cykly trojek a sedmiček
Tony Conrad | 3 min | 1976
Cykly trojek a sedmiček jsou performancí Tonyho Conrada, kde harmonické intervaly, jenž by jinak přehrál hudební nástroj, nahrazuje počítání jejich aritmetických vztahů nebo frekvenčních poměrů. Conrad a další členové Divadla věčné hudby (Theater of Eternal Music) měli zásadní vliv na minimalistickou hudbu.

7. The Children's Tapes - Video pro děti
Terry Fox | 30 min | 1974
Fenomenologická dramata Terryho Foxe, zapojující předměty z běžné domácnosti, se odehrávají za minimálního děje. Fox se pokouší udržet v rovnováze lžíci a kus ledu na špičce ohnuté vidličky. Sledujeme, jak led taje a lžíce ztrácí rovnováhu a padá. Fox prezentuje tyto snímky jako alternativu k dětským televizním pořadům, na kterých kritizuje přílišnou rychlost zabraňující sledování vývoje různých procesů.

8. Soundings - Zvučení
Gary Hill | 18 min | 1979
Soundings jsou meditací nad fenomenologií zvuku. Reproduktor vydává zvuk, slyšitelný i viditelný, jeho vibrace přenáší kamera. Gary Hill tento reproduktor ve své video performanci pohřbívá, probodává, pálí a topí, aby fyzicky obměnil, převrátil zvuk svého vlastního hlasu, který z něho vychází.

9. Lightning - Blesk
Paul and Marlene Kos | 1 min | 1976
Snímek Paula a Marlene Kosových, natočený uvnitř auta, se zaměřuje na pozorování přírodních úkazů a klade si otázku, zdali samo pozorování dokáže změnit tok událostí. V tomto experimentu zaujímá kamera zvýhodněnou pozici – ukazuje pozorující ženu a to, co vidí, ale i to, co nevidí. Instalace Paula a Marlene Kosových pojímá videomonitor jako skulpturální prvek s vlastním strukturálním jazykem.

10. Sweet Light - Sladké světlo
Bill Viola | 9 min | 1977
Viola nazýval Sladké světlo a další snímky z tohoto období „písněmi“ – osobními lyrickými výpověďmi. Snímek je precizně sestřihaný a obsahuje symbolické obrazy, rozdílná měřítka a radikální záběry pořízené mobilní kamerou umožňující nejrůznější úhly pohledu. Je založen na odkazech na různé typy osvětlení – svítící lampa, denní světlo, světlo baterky, oheň, které slouží jako metafory umělecké inspiraci.

uvádí: P. Míčová a F. Cenek

 

Chci odebírat newsletter

Kliknutím na tlačítko "Přihlásit se" souhlasím se zasíláním newsletteru na uvedenou emailovou adresu.