Přítomný čas průběhový 0+

(HaHaim Bentaim), Aner Preminger, IL 2011, hebrejsky / české, anglické titulky, 100 min

Film vypráví příběh židovské rodiny v Jeruzalémě 2002, v době Druhé intifády, nekonečného kruhu každotýdenních sebevražedných útoků a vojenské odvety. Je to příběh jedné izraelské rodiny uprostřed tvrdě zkoušené izraelské společnosti.

Každá generace slibuje svým dětem, že až vyrostou, nebudou muset sloužit v armádě, ale strach, touha po bezpečí a společenský tlak ve smyslu “každý musí sloužit” dává stejným dětem po dovršení 18. roku při povinném odvodu do ruky zbraň.

Hlavní hrdinkou filmu je Ruti, matka dvou dětí. Její syn slouží v armádě a už sedm měsíců ho neviděla. Sama byla málem zabita při útoku na Mahne Yehuda Market. Není proto divu, že v okamžiku, kdy její syn přijede na víkendovou dovolenku, rozhodne se řešit situaci po svém, vedena mateřskými instinkty. V okamžiku, kdy se dozví, že syna narychlo odvolali zpět k jednotce kvůli útokům a kdy je celá rodina doma, uzamkne neprodyšně dům, odpojí všechny zdroje informací z vnějšího světa a schová telefony. V nadcházejícím víkendu, kdy rodina nemůže dům opustit a nikdo se jim nemůže dovolat, vyjdou na povrch skutečné charaktery každého člena rodiny, rodinná tajemství a bolesti. Ruti jedná zdánlivě zkratkovitě a hystericky, ale na pozadí každodenního života ve strachu se jeví vlastně jako rozumná osoba, která v kritickém okamžiku odmítne být jen bezmocně přihlížející a vláčená šílenými okolnostmi, které řídí životy celé rodiny. 

 

ANER PREMINGER je nezávislý izraelský filmový režisér, scenárista, producent, filmový badatel a pedagog. Natočil středometrážní poctu dějinám kinematografie Přední sklo (Front Window, 1990) a celovečerní hrané filmy Hra na slepou bábu (Blind Man’s Bluff, 1993) a Poslední instance (Last Resort, 1999). Je autorem dokumentárních snímků Na cestě do země mého otce (On My Way to Father's Land, 1995) a Široce otevřené oko (One Eye Wide Open, 2009) o sochaři Zvi Laschmanovi.Nejvýznamnější dílo ANERA PREMINGERA Přítomný čas průběhový (Present Continuous, 2011) bylo uvedeno na sedmnácti filmových festivalech a přehlídkách v Evropě, Americe a Austrálii.

ANER PREMINGER vyučuje na Katedře komunikace Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a na katedře filmu a televize ve vzdělávacím centru Sapir Academic College.Věnoval se analýze tvorby Françoise Truffauta aKrzysztofa Kieślowského, publikoval mj. knihu Enchanted Screen: A Chronology of Media & Language (1990) a monografii François Truffaut – Cinema as an Act of Love. An Intertextual Approach  (2015).

ANER PREMINGER přednáší nyní v podzimním semestru na Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. V intenzivním kursu Israeli Cinema. A collective image as a search for identity – historical introduction seznamuje domácí i zahraniční studenty s dějinami izraelské kinematografie. Rozhodli jsme se využít jeho přítomnosti ke zvláštnímu představení filmu Přítomný čas průběhový (Present Continuous, 2011) v Univerzitním kině Scala. Jedná se o vzácnou příležitost, kdy se zdejší publikum může s tvorbou významného izraelského režiséra seznámit a setkat se s ním po projekci v besedě. Rodinné drama se odehrává v roce 2002, na vrcholu druhé palestinské intifády. Film je věnován čtyřem a půl miliónu palestinských a izraelských matek. Do hlavních rolí obsadil ANER PREMINGER mimo jiné svého syna Matana a dceru Tamar.

Hodnocení a recenze

 

Chci odebírat newsletter

Kliknutím na tlačítko "Přihlásit se" souhlasím se zasíláním newsletteru na uvedenou emailovou adresu.